کتاب تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم که توسط جعفر شهری نوشته شده است.و با زبان فارسی چاپ گشته است.که دارای سیصد و هشتاد و چهار صفحه می باشد. اثر فوق از شش جلد تشکیل شده است.

که تاریخ اجتماعی تهران را در دوره و زمان قرن سیزده مورد تحقیق قرار داده است .جعفر شهری باف در سال هزار و دویست و نود و سه در عودلاجان تهران در یکی از خانواده های دارای اصل و نصب تهرانی متولد شده است.او یکی از نگارنده های مشهور ایرانی و محقق تاریخ تهران بوده است. شهری در دو نمونه طهران قدیم و تاریخ اجتماعی تهران در زمان قرن سیزدهم اتفاقات و حال تاریخی تهران را با داشتن کوچکترین جزئیات تعریف می نماید.

قند و نمک کتاب دیگری از او می باشد که درمورد اصطلاحات اصیل تهرانی با شرح و توضیح است. سه داستان از کتابهای او شکر تلخ و گزنه و قلم سرنوشت را می بایست سه‌گانه‌ای پنداشت که اثر نخست در ارتباط با زمان کودکی و سختی و غمهای مادر اوست و اثر دومی توضیحاتی درباره ی زمان نوجوانی و سومی ارتباط داشته با زمان میان‌سالیش می باشد. کتاب‌های حاجی در فرنگ و حاجی دوباره هم اکنون از سفرنامه نویسنده است .شهری در اثرهای خویش از کلمات مختلف و واژگان تهرانی زیاد استفاده می نماید.